Richárd
Kiss
During the workshop dealing with information and fake news, I started looking for photographs whose truth and authenticity can not be questioned.
I found spy satellite images taken during the Cold War, whose resolution on the surface of the earth is almost exactly the same as the resolution of today’s publicly available photographs taken by commercial satellites. In the project Keyhole, I use this strange coincidence to create a fictional story.
The photobook contains current satellite images which I transformed into black and white images with the help of computer post-processing, avoiding any other type of intervention. The created, almost completely ageless selection - which contains images of factories, railway stations, railway bridges and other infrastructural facilities important from a military point of view - easily makes the viewer believe that the pictures really comes from spy satellites from the 1960s.
This effect is further strengthened by a cover story at the beginning of the book.With the help of the pseudo-document, I would like to point out how vulnerable the everyday media consumer actually is.
This photobook was created in the scope of the field work called True or false? - #information overload in the 21st century by Studio of Young Photographers. Coordinator: Tamás Don.
/
Az információval és – többek között – álhírekkel is foglalkozó workshop során olyan fényképek keresésébe kezdtem, amelyek igazságtartalma és valódisága a lehető legkevésbé megkérdőjelezhető. Ezen keresés során találtam rá a hidegháború időszakában készült kémműhold-felvételekre, amelyek földfelszíni felbontása szinte teljes mértékben megegyezik a mai kereskedelmi műholdak által készített, mindenki számára elérhető fényképek felbontásával. Jelen munkámban ezt a – technológiai fejlődésnek köszönhető – furcsa egyezést használom fel, hogy létrehozzak egy fiktív történetet.
A KEYHOLE című fotókönyv olyan – napjainkban készült – műholdfelvételeket tartalmaz, amelyeket számítógépes utómunka segítségével fekete-fehér képekké alakítottam át. Az így létrejövő változatokon minden más beavatkozást mellőzve, a válogatás során azonban a helyszínekre gondosan ügyelve, egy olyan gyűjtést sikerült létrehoznom, amelynek áttekintése során szinte semmilyen részlet sem segíti a befogadót a felvételek időbeli elhelyezésében. Az létrejött, szinte teljesen kortalan válogatás – amely gyárakról, pályaudvarokról, vasúti hidakról és más, katonai szempontból jelentős infrastrukturális létesítményekről tartalmaz képeket – könnyen elhiteti a nézővel, hogy a felvételek valóban a hatvanas évekbeli kémműholdakról származnak. Ezt a hatást tovább erősíti egy fedőtörténet is, amely a könyv elején kapott helyet.
Az így létrehozott áldokumentum segítségével szeretnék rámutatni arra, hogy valójában mennyire kiszolgáltatott helyzetben van a mindennapi médiafogyasztó.
A fotókönyv a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója Igaz vagy hamis - # információdömping a 21. században
című műhelymunkája során jött létre, amelynek koordinátora Don Tamás volt.
2021